PB260341.JPG

Burn-out

scroll

Oplossen en voorkomen

Helaas komt een burn-out vandaag de dag te vaak voor. Je lichaam en je geest zijn overwerkt ofwel uitgeput. Te lang, te veel moeten, continu maar AAN staan. Mensen voelen zich opgebrand. Zowel lichamelijk als geestelijk ben je uitgeblust, er kan niks meer bij, alles is te veel. Ga dit maar eens uitleggen aan je omgeving. Bijna de hele maatschappij doet eraan mee om mensen op te branden, continu maar presteren. Dus blijf dichtbij jezelf en vraag jezelf met enige regelmaat af: “Word ik wel blij van de dingen die ik NU aan het doen ben?”

Pas op als je jezelf hierin herkent:
 

  • Ambitieus

  • Door denderen

  • Lat te hoog leggen

  • Angst om te falen

  • Extreme gedrevenheid

  • Perfectionisme

  • Controle willen hebben/houden

Helaas signaleren we de symptomen niet op tijd en dus trekken mensen te laat aan de bel voor hulp.

De meest voorkomende klachten bij een Burn-out:

  • Continu moe en futloos

  • Opgejaagd gevoel

  • Snel emotioneel

  • Concentratieverlies

  • Geen beslissingen kunnen nemen

  • Angstig

  • Neerslachtig

  • Snelle irritatie

  • Hulp nodig maar niet durven vragen

 

Op tijd signaleren van klachten kan erger voorkomen

Let op elkaar, kijk echt naar elkaar, luister naar elkaar. Als we samen ervoor zorgen dat we beter op elkaar letten en echt naar elkaar kijken en luisteren, kunnen we een hoop ellende voorkomen. Opbranden wil je gewoon niet meemaken.

Wooden Hut
Wooden Hut
Wave

Wees alert bij de volgende lichamelijke klachten:

  • Gevoel van uitputting

  • Slecht slapen

  • Hoge bloeddruk

  • Hartkloppingen

  • Spierpijn

  • Hoofdpijn, nek/schouderklachten

  • Hoge, borstademhaling

  • Onregelmatige stoelgang

  • Wel willen maar niet meer kunnen

Burn-out voorkomen

Thuis werken is tegenwoordig meer normaal dan een uitzondering. Deze verandering is door omstandigheden veel te snel gegaan. Het is je nooit uitgelegd hoe om te gaan met thuiswerken. Hoe pas je thuiswerken toe in je privéleven. Want dat is wat je doet, je voegt je werk in je privé. Daar komt best nog wel wat bij kijken. Vroeger trok je de deur achter je dicht en ging je naar huis. Daar is het veilig daar kun je even je verhaal kwijt, daar kom je tot rust. Dus zorg ervoor dat je je werkdag begint met naar je werk gaan en je werkdag eindigt met naar huis gaan. Dat houdt dus in dat je even aan de wandel gaat. Naar buiten. Heel bewust je werkdag afronden en dan verder met je privéleven.

 

Het herstel van een burn-out is ontzettend lastig in deze maatschappij. Je wordt niet gezien, gehoord, begrepen. De mens is niet stuk, het systeem is stuk. 

Niet alleen is een burn-out erg vervelend voor degene die erin terecht komt. Vaak is het herstel niet zo 1-2-3 gebeurd. Ook als werkgever is het een nare situatie. Een gewaardeerde medewerker, die uitvalt en thuis komt te zitten, dat wil niemand. Het brengt veel kosten met zich mee en zorgt voor problemen op de werkvloer, zeker als iemand een verantwoordelijke functie heeft. Een burn-out voorkomen en zo werken aan verzuimreductie is dus noodzakelijk als werkgever. Wat kan je doen:

  • Zorg voor een goede werkomgeving

  • Laat iemand niet aanmodderen

  • Durf iemand aan te spreken op ongezond gedrag

  • Creëer mogelijkheden om werk te verdelen

  • Geef ruimte om cursussen te volgen, bijvoorbeeld over timemanagement

  • Gun medewerkers ontspanning, bijvoorbeeld door stoelmassage op het werk

Stoelmassage tegen werkstress

Is het eenmaal zover uit de hand gelopen dat iemand een burn-out heeft? Dan is vaak specialistische hulp nodig om hiervan te herstellen. In dit geval geld dus zeker: voorkomen is beter dan genezen. Werkstress is natuurlijk op veel werkplekken aan de orde. Een goede en ontspannende manier om hier iets tegen te doen, is een regelmatige stoelmassage. Het biedt zowel de werknemer als de werkgever een aantal voordelen. En draagt bij aan het voorkomen van een burn-out.