PB260122 2.JPG

aandoeningen

Een structureel probleem

scroll

Een chronische aandoening is een structureel probleem, daar ga je niets aan veranderen, MAAR weet dat er een functioneel staartje aan vast zit, en daar kan ik je in ondersteunen. Zorg ervoor dat je weet wat jouw chronische aandoening inhoudt, dan weet je precies welke symptomen er wel bij horen zodat je ook weet welke klachten/symptomen er absoluut niet bij horen.

Ieder mens maakt wel eens een mindere periode mee, dus ook mensen met een chronische aandoening. Weet dat jij de geen bent die het verschil kan maken en dat er echt wel verbetering zal optreden als je je bewust bent van de symptomen die niet bij jou aandoening horen.

Je hoeft niet chronisch ziek te zijn om een van de volgende klachten te accepteren en normaal te vinden:

• Pijn

• Slecht slapen

• Darmklachten

• Verandering van stoelgang

• Minder vrolijk

• Borstademhaling

• Futloos

• Vermoeidheid

• Onbegrip van de omgeving

• Depressieve gevoelens

• Algehele stramheid-stijfheid

Ik vind dat mensen met een chronische aandoening meer persoonlijke begeleiding verdienen, je hoeft niet gebukt te gaan door allerlei vervelende onhebbelijkheden en iedereen is uniek, dus kijk naar de persoon en niet naar het chronische label.

Ik hoor te vaak in mijn praktijk “hier moet ik maar mee leren leven toch?"

Alle alarmbellen moeten dan bij je gaan rinkelen. Je kunt je namelijk veel fitter voelen ondanks de chronische aandoeningen.

• Psoriasis

• Reuma

• Artrose

• Astma

• Hart en vaatziekte

• Spastische darm/darmproblemen in zijn algemeenheid

• Crohn

• Etc.

DIABETES TYPE 2

• Wil jij je glucose op orde houden?

• Wil jij fit wakker worden?

• Wil jij meer energie?

• Wil jij gewoon kunnen eten?

• Wil jij de uitdaging aan gaan?

Een groot aantal hormonen heeft een anti-insuline-effect en verhoogt daarmee de concentratie bloedglucose. Deze hormonen stimuleren processen waarbij de vraag naar glucose is verhoogd. Dit zijn adrenaline (bij actie en verhoogde waakzaamheid), cortisol (bij stress) en schildklier- en groeihormoon.

Je hebt het zelf in de hand. Welke keus maak jij?

• Futloos door het leven slenteren

• Een leven met medicatie en met alle gevolgen van dien

• Risico op hart en vaat ziekten

• Geen regie over je eigen lichaam en leven

OF

• Bewegen geeft energie

• Bewegen maakt gezond

• Weet welk eet frequentie je nodig hebt

• Weet wat je eet

• Met de juiste keus een energiek en fit leven leiden

PB260116.JPG

Als je diabetes hebt zorg er dan voor dat je dit goed in kaart brengt, ga zorgvuldig om met je gezondheid. Meten is weten.

Kies een ander eet patroon.

Voeding is een hele belangrijke schakel in het geheel maar alleen met voeding gaat het niet lukken om je weer fit en energiek te voelen. Je zal een nog groter resultaat bereiken om eens te kijken naar je vitamine inname. Vitamine D, omega-3, Magnesium kunnen een hele grote impact hebben voor jou. Je gaat hierdoor ook een veel beter slaappatroon ervaren waardoor je je nog fitter en energieker zal gaan voelen. Regelmatig bewegen/fysiek bezig zijn hoort hier ook bij. Je kunt deze schakels niet los van elkaar bekijken, ze zijn allemaal aan elkaar gekoppeld.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je hier meer over weten? Ik kan je hierin ondersteunen.